26. MFDF Ji.hlava: Krátka radosť, 4. časť
Publikované 13/10/2022

Krátka radosť! Súťažná sekcia priamo z Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava 2022 prináša najlepšie krátke dokumenty vo svetovej premiére.

Hlasujte za najlepší film na streamovacej platforme DAFilms.sk a rozhodnite o Cene divákov DAFilms, ktorá bude odovzdaná na slávnostnom zahájení MFDF Ji.hlava. Divácke hlasovanie končí v nedeľu 23. októbra o polnoci a vylosovaní hlasujúci získajú tri ročné predplatné DAFilms.sk.

Filmy sú dostupné zdarma do 30. októbra 2022.

Predchádzajúce filmy nájdete tu, tu a tu.


Algoritmus krásy

Algoritmus krásy (Algorithms of Beauty)
r. Miléna Trivier, Belgicko, 2022, 20 min.

V roce 1772 Angličanka Mary Delany napsala své neteři: „Našla jsem nový způsob, jak imitovat květiny.“ Onou imitací byla umělecká forma decoupage, popisující vystřihování a skládání obrazů. Půvab a botanická přesnost díla poutá pozornost doteď, mezi jinými nejmenovanou programátorku, která se pokouší najít způsob, jak zachytit živost rostlin do obrazové podoby. Za tímto účelem vytváří algoritmus, který by, podobně jako Delany, jejíž ilustrace rozhýbává, propojil vědu a krásu.


Hraniční rozhovory

Hraniční rozhovory (Border Conversations)
r. Jonathan Brunner, Nemecko, 2022, 30 min.

Na polsko-běloruských hranicích začala na přelomu roku 2021 a 2022 krize, když se syrští migranti a migrantky pokusiliy dostat přes hranice. V prostoru mezi zeměmi trpí zimou, hladem a nemocemi. Skupina polských dobrovolnic se jim snaží zajistit humanitární pomoc, mnohdy ale marně. Komunikace přes SMSky často zůstane bez odpovědi, nikdo neví, co se s nimi stalo. To vede k frustraci, znepokojení a vyčerpání, které zachycuje snímek, pečlivě sledující práci dobrovolníků a dobrovolnic.


30’ 70 60’ 120

30’ 70 60’ 120
r. Marta Valverde, Španielsko, 2022, 10 min.

Marině je 26 let a na studium vysoké školy si vydělává jako prostitutka. K této práci se dostala náhodou a tím nejlepším možným způsobem – ve feministickém, bezpečném prostředí a obklopena lidmi se zájmem o její dobro. Společně čelí situacím provázeným přehnanými požadavky a předsudky.


Budujeme Slovensko – Okrasa

Budujeme Slovensko – Okrasa
r. Mária Pinčíková, Slovensko, 2022, 26 min.

V rámci cyklu mapujúceho priemyselne stavby, ktoré formovali dejiny Slovenska, vznikol polohraný a polomýtický portrét ľudí, ktorí svoje životy zasvätili Okrase v Čadci. Družstevní podnik ako jeden z mála prežil zmenu režimu i ponovembrový vzostup konkurencie a dodnes do slovenských i zahraničných obchodov dodáva vianočné ozdoby.


Guadiana ve čtyřech větách

Guadiana ve čtyřech větách (Guadiana in Four Movements)
r. Pedro Figueiredo Neto, Burak Korkmaz, Portugalsko, 2022, 13 min.

Řeka Guadiana, spojnice Portugalska a Španělska, mohutný pramen dodávající životní energii celému jihovýchodu Pyrenejského poloostrova, může utichnout. Stejně jako další řeky je ohrožována klimatickými změnami, kvůli nimž spějí k zániku i rytmické melodie, které vodní tok po staletí rozeznívaly.


Serpentis

Serpentis
r. Sarah Lomenová, Česko, 2022, 19 min.

Meditativní snímek odhaluje městská i přírodní zákoutí, jimiž vedou nekonečné záhyby průmyslového potrubí, které své okolí obtáčí jako had uroboros. Potrubí vede pohled kamery přes rozsáhlá pole i sídliště a spojuje tak vodáky na řece, hrající si děti i zurčící potok, jejichž počínání je němým svědkem.


Legenda bez pasoše

Legenda bez pasoše (Legenda bez pasoša)
r. Maja Penčič, Česko, 2022, 21 min.

Pro někoho kretén, pro jiné génius. Zoran je legenda srbského sídliště, muž, který prý bez dokladů procestoval svět. Pak mu kvůli politice, válce a MDMA přeskočilo. „Viděl jsem to na vlastní oko“, přisvědčuje poloslepý stařec. Jasné odpovědi na otázku, kdo vlastně byl Zoran, se v závěru napůl vážného pátrání sice nedočkáme, ale jisté je, že kdyby neexistoval, museli by si jej místní vymyslet.