Swatted: Když virtuální hrdinové zabuší na vaše dveře
Eliška Děcká 10/10/2019

Swat za dverami (Swatted, r. Ismaël Joffroy Chandoutis, Francúzsko, 2018, 21 min)

Swatted je dvacetiminutový dokumentární film s prvky animace francouzského, stále ještě studujícího, režiséra Ismaëla Joffroy Chandoutise. Svou formou se Swatted přiklání spíše k tradičnímu dokumentu, ale animace v něm hraje naprosto zásadní roli. A to i proto, že jedním z hlavních témat filmu je prolínání mezi virtuálním a skutečným světem v kontextu streamování a live-hraní počítačových her, a s tím spojené bizarní, agresivní a kyber-šikanózní praktiky „swatting“, rozmáhající se v posledních letech v USA.

Při swattingu je nic netušící streamující hráč falešně nahlášen společně s jeho domovní adresou na tísňovou policejní linku jako aktuální hrozící nebezpečí (volající např. předstírá, že na dané adrese ohrožuje někoho zbraní), následně dorazí na tuto adresu dle policejního protokolu SWAT tým (americký policejní přepadový tým) a provede často velmi agresivní a násilný zásah. Ten přitom zároveň naživo sledují kdesi za svými počítači všichni, kdo jsou k tomuto streamu přihlášeni – mezi nimi i agresor, který uskutečnil falešný telefonát na policii.

Chandoutis věnoval během přípravy hodně času studiu dostupných materiálů, protokolů SWAT týmů, jak přesně v podobných situacích postupovat (např. SWAT tým musí na místo dorazit a zásah uskutečnit, i když je přesvědčen, že se jedná o falešné hlášení), dozvěděl se i, že někteří online hráči začínají zásahy SWAT týmem fingovat, aby zvýšili popularitu svých streamů a přilákali nové publikum. Všechny tyto získané poznatky jsou ve filmu (byť někdy jen okrajově) využity a dodávají mu pocit ještě větší propletenosti, umocňují pocit, že si nikdo nemůže být jistý, co je doopravdy a co jako. Všechno se vším nějak souvisí, každé bizarní rozhodnutí má své bizarní následky.

Celý film je sestaven pouze a jen v rámci světa internetu: Chandoutis využívá hráčská youtube videa, streamovací záznamy, na internetu našel i nahrávky skutečných volání na americkou linku 911. Následně pak grafiku z online počítačových her upravuje a manipuluje s jejich vizuální složkou tak, že stírá hranice mezi jejich a „naším“ světem. Vzniká pocit neoddělitelného propojení, tápání a nejistoty, co je doopravdy skutečné, kde začíná a končí naše individualita či vlastní soukromý prostor. „To, co mě na tématu Swatted fascinovalo, bylo vedle násilné povahy policejních zásahů i stírání hranice mezi počítačovou hrou, ve které hráči často ovládají a vedou právě přepadový SWAT tým a realitou, kdy se najednou v jejich domovech objeví skuteční ozbrojení členové SWAT… jakoby doslova vystoupili z obrazovky,“ popisuje Ismaël Joffroy Chandoutis v rozhovoru na festivalu v Clermont-Ferrand.

Pro mě jako teoretičku animace je Swatted navíc i skvělý příklad, jak může animace v rámci spíše formálně tradičnějšího dokumentu fungovat ne jen jako pomocný nástroj, ale jako rovnocenný kreativní partner, bez kterého by vznikl zcela jiný film, vyvolávající v divácích zcela jiné pocity. Swatted je tak vysoce aktuálním dílem nejen, co se jeho tématu týče, ale i ohledně formy – jako ukázka širokých možností zapojení animace do hrané či dokumentární tvorby.


Swatted na Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov Jeden svet:

10.10. – 13.10. 2019 (Št – Ne) | 10:00 – 19:00 | Art Books Coffee | vstup voľný