Na 68. ročníku berlínskeho filmového festivalu mala včera novinársku premiéru snímka Eva francúzskeho režiséra Benoita Jacquota s Isabelle Huppert v hlavnej úlohe. Film je zaradený do hlavnej súťažnej sekcie Berlinale. Eva je v súťaži napríklad spolu so Psím ostrovom Wesa Andersona či novým filmom Christiana Petzolda Transit.
O tlačovej konferecniu s delegáciou k filmu Psí ostrov sa dočítate tu >>
Krimi erotický triler portrétuje podvodného mladého dramatika (Gaspard Ulliel hral napríklad v poslednom filme Xaviera Dolana Je to len koniec sveta), ktorý sa zapletie s mysterióznou prostitútkou Evou stvárnenou Huppert.
Blbá nálada
Benoit Jacquot nakrúca približne každý rok jeden film. V slovenskej distribúcii sme od neho naposledy mohli vidieť konvenčne spracovanú adaptáciu Mirbeaovej knihy Denník komornej (2015) s Léyou Seydoux. V jeho filmoch hrajú často veľké hviezdy súčasného francúzskeho kina, no aj Eva potvrdzuje, čo bolo latentným konfliktom včerajšej tlačovej konferencie – Jacquot nakrútil ďalší film na hranici šedého priemeru, avšak s ambicióznym kastom a remeselne kvalitnou filmovou rečou.
Huppert si v ňom nanešťastie zahrala to isté, čo v nepomerne lepšie zvládnutej krimi dráme Elle (2016) Paula Verhoevena, teda lascívnu femme fatale. Žáner film reflektuje uspokojivo, no očakávateľne a skôr prvoplánovo. Sexuálny podtext je viac smiešny, než funkčný. Ak ste videli Elle, máte silnú tendenciu filmy porovnávať, konflikt centrálnej mužskej postavy je naviac identický s príbehom hochštaplerského spisovateľa (a takisto veľkého krásavca) v televíznom filme Pán Bezchybný (2014), ktorý sa tiež mihol v slovenskej distribúcii.
Novinári nechali pachuť, ktorá po filme ostala pocítiť aj tvorcom, no dokopy nepadla ani jedna vyslovene kritická či útočná otázka, množstvo ich ale malo ironicky artikulovať pochybnosť nad predajnosťou známej hereckej polohy Huppert. Diskusia takto ostala stáť na vode. Kritikom tiež vadili alogizmy v sužete. Pocit zbytočnosti Jacquotovho filmu bol silne prítomný.