V rámci tohtoročného programu Visegrad Film Forum sa konali okrem premietaní filmov aj masterclassy. Jeden z nich sa uskutočnil s americkou kostymérkou Debrou McGuire v sobotu 19. 3. v Kine Lumière. Momentálne pracuje v Paríži, vďaka čomu sa po siedmich rokoch plánovania konečne dostala do Bratislavy. Pôvodne som si myslela, že na podujatí bude reč iba o vytváraní kostýmov, McGuire však zväčša rozprávala o vlastnom ponímaní života a práce umelkyne.
Keď som vstúpila do kinosály, v prvom okamihu sa zdalo, že McGuire sedí pred plátnom, akoby čakala na ľudí, s ktorými sa chce porozprávať a spoznať ich. Pozorovala každého a trpezlivo počkala, kým si všetci nájdu miesto na sedenie. V prvom rade ju zaujímalo, kto je v obecenstve – akým ľuďom bude v nasledujúcich dvoch hodinách rozprávať. Či sú v publiku poslucháči*čky filmovej vysokej školy, či sa zaoberáme kostýmovým dizajnom, spýtala sa aj, čo by nás najviac zaujímalo.
Počas svojej kariéry pracovala Debra McGuire vo viacerých profesiách. V navrhovaní kostýmov má približne tridsať rokov skúseností, predtým pracovala ako výtvarná umelkyňa (za ktorú sa stále považuje). K svojej dnešnej profesii sa dostala „omylom“ – keď kamarátka potrebovala kostymérku pre svoju tanečnú skupinu. Okrem práce v televízií má táto kostýmová výtvarníčka za sebou niekoľko skúseností aj z divadla, napríklad zo spolupráce na divadelnej hre Boston Marriage od Davida Mameta, z ktorej na plátne ukázala aj niekoľko ukážok kostýmov. Podľa McGuire je pre kreatívnu osobu veľmi dôležité nezostať pri jednom pláne alebo predstave, ale byť otvorená a vedieť sa chopiť príležitosti. V kostýmovom dizajne, ako aj vo viacerých iných profesiách, neexistuje nijaká daná cesta od bodu A do bodu B, človek musí byť prispôsobivý.
,,Príbeh je rozprávaný aj prostredníctvom samotného výzoru postáv”
Najznámejším v jej tvorbe je sitkom Priatelia (Friends, 1994 – 2004), kde vytvárala kostýmy pre šesť postáv. McGuire hovorí, že tvorba kostýmov pre súčasný televízny program je ťažšia, než sa môže zdať. V seriáli typu Priatelia chceme ako publikum vidieť postavy, ktoré vyzerajú tak, ako by sme chceli vyzerať my, žijú tak, ako by sme aj my chceli žiť. Zdôrazňovala, že pri vytváraní fiktívnych charakterov má dôležitú úlohu ich vizuálna charakteristika – farby a kvalita oblečenia, osobná hygiena.
Práca na seriáli bola podľa McGuire v prvých troch-štyroch rokoch veľmi intenzívna. Každý týždeň natáčali v piatok, pričom scenár dostali v pondelok a do kamerových skúšok v stredu museli vytvoriť kostýmy pre celé obsadenie. Počas desiatich rokov vytvárali 75 kostýmov každý týždeň plus dodatočné kusy odevov do zálohy.
Debra McGuire spomínala, že počas v kostymérskej profesii sa musí často improvizovať a začínať od nuly. Výzvy a rôzne príležitosti, ktoré jej život poskytne často v nečakaných chvíľach, si však podľa vlastných slov užíva.
V časti o televíznych programoch publikum oboznámila aj s prácou na seriáli The Morning Show (2019 – 2021), kde mala na starosti šatník herečky Jennifer Aniston. Po premietnutí ukážky vysvetlila, ako funguje práca iba na kostýmoch jednej postavy. Na tomto seriáli sa podieľa obrovský filmový štáb, v rámci ktorého sa McGuire zoznámila aj s kostymérkou celého seriálu, ktorú považuje za talentovanú a vzácnu osobu. Ich spolupráca a komunikácia je podľa jej slov pre ňu a aj pre dobro seriálu ako celku dôležitá.
Niektoré filmy, na ktorých spolupracovala, boli špeciálnou výzvou najmä preto, lebo sa odohrávajú v časových obdobiach, pre ktoré nejestvujú nijaké zdroje o dobovom oblečení. Takýmito projektmi boli napríklad Rok jedna (Year One) alebo Návrat z doby ľadovej (Idiocracy). „V tých chvíľach sa človek musí naozaj spoliehať na svoju fantáziu a vymyslieť si niečo úžasné.“
„Skutočný život je na prvom mieste“
V živote McGuire hrá jej práca jednoznačne veľkú rolu, ale prioritou je vždy osobné šťastie a zdravie – jej a okolia.
Ešte treba spomenúť slovo, ktoré počas celej prednášky zaznelo mnohokrát: my. O každom projekte hovorila v množnom čísle. Ako vysvetlila, pracuje s 25-členným tímom, kde si každý nájde priestor na vyjadrenie svojich myšlienok, nápadov a uspokojenie kreatívnej tvorivosti. Zdôrazňovala, že je veľmi dôležité vedieť istú časť zodpovednosti prenechať iným. K tomuto dôležitému ponaučeniu dospela až po nejakom čase strávenom v kolotoči prepracovanosti. Pred niekoľkými rokmi ešte chcela riešiť všetko – a hlavne sama. Až neskôr si uvedomila, že to nie je možné, a bolo to podľa jej slov na prospech jej i okolia.
Masterclass s kostýmovou dizajnérkou, ktorá má vlastnú značku oblečenia a navrhovala šaty pre ľudí na červených kobercoch, istotne musel zaujať každého, kto rád či rada počúva o móde, kostýmoch a výtvarnom umení. Rozprávanie Debry McGuire bolo však užitočné aj pre niekoho, kto sa nezaoberá priamo kostýmami alebo módou, keďže prednáška bola viac zameraná na to, ako človek zaujímajúci sa o umenie vie využiť svoju kreativitu. McGuire prednášku uzavrela radou, aby sme si všetci*ky našli niečo, čo bude napĺňať našu kreatívnu myseľ – a nech to robíme každý deň.