Tento mesiac sa Kinečko rozhodlo venovať téme filmový génius. Preexponované a nadužívané označovanie „géniov“ v audiovizuálnom priemysle často ospravedlňuje činy narcistických mužských filmárov. Keď mi mama ako malej povedala, že Woody Allen si zobral za ženu svoju adoptívnu dcéru, nevedela som to pochopiť. Dodnes neviem. „Je to génius,“ ozývalo sa odvšadiaľ. (Momentálne je v ponuke HBO štvordielna dokumentárna miniséria Allen v. Farrow, ktorá skúma obvinenia Woodyho Allena zo sexuálneho zneužívania.) Oddeľovať dielo od autora je mimoriadne komplikovaná disciplína, o ktorú dnes už nemám záujem. „Geniálnych“ filmárov s hromadou sexuálnych obvinení a škandálmi v texte rozoberať nebudem. Pôjdem na to z opačnej strany a budem sa venovať malým veľkým nízkorozpočtovým filmom z audiovizuálnej knižnice MUBI, ktorá pravidelne prináša rozmanitú selekciu. Aktuálne je v ponuke špeciál debutov etablovaných filmárok a filmárov FIRST FILMS FIRST.
TOUT EST PARDONNÉ (FR) • MIA HANSEN-LØVE • 2007
Oddramatizovaná observačná réžia len dvadsaťpäťročnej Mie prináša nesmierne pozoruhodný debut príbuzný životom, aké vedieme všetci. Autorka zachytáva protagonistov intímne s akousi senzitívnou ľahkosťou. Bezmanierová, prirodzená. Chcem byť jej kamoška. Dej sleduje komplikovaný partnerský vzťah Viktora a Annette, v druhej polovici filmu sa naratív sústredí na ich už takmer dospelú dcéru Pamelu, ktorá pátra po otcovi, snaží sa s ním nadviazať kontakt. Komplikovaný vzťah dcér s otcom, strata otca či jeho neprítomnosť sú častými témami v nasledujúcich tituloch režisérky. All Is Forgiven mal premiéru v Cannes, spolu s režisérkou Céline Sciammovou vyhrala Mia Hansen-Løve cenu Prix Louis-Delluc za najlepší film a získala nomináciu na ocenenie César v sekcii filmový debut.
DAS GLÜCK MEINER SCHWESTER (DE) • ANGELA SCHANELEC • 1995
Absolventský, formálne precízny film nemeckej režisérky približuje bludné kruhy bežného života. Fotograf na voľnej nohe sa ocitá medzi dvoma ženami, nevlastnými sestrami. Každá z nich reprezentuje iné hodnoty, inú budúcnosť. Na rozdiel od mnohých iných tento milostný trojuholník nenúti muža, aby si vybral medzi ženami, ktoré stelesňujú dva extrémy. Vidíme, ako traja jednotlivci ustupujú svojim pocitom, ohromení vlastnou túžbou. Film vyhral cenu Preis der deutschen Filmkiritk za najlepší film. Autorka považuje za významný vplyv v jej tvorbe režisérku Chantal Akermanovú či Michelangela Antonioniho a Roberta Bressona. Momentálne sú na mubi v ponuke i ďalšie vynikajúce snímky A. S. <3
UNRELATED (GB) • JOANNA HOGG • 2007
J. G. pracovala ako fotografka, Derek Jarman jej požičal super-8 kameru a začala intenzívne experimentovať. Po štúdiu na filmovej škole pracovala v televízii a o dekádu neskôr debutovala. „I wanted to make a film doing everything I was told not to do in television.“ Hogg sa už v prvom filme zameriava na odcudzené životy spoločenských a ekonomických elít, stojí naproti britskej kinematografii, ktorá je do veľkej miery definovaná sociálnym realizmom. Štyridsaťročná Anna sa ocitá počas osobnej i manželskej krízy vo vile v Toskánsku u dávnej priateľky a jej rodiny. Je vo veku medzi rodičmi a ich dospelými deťmi. Väčšinu času trávi s mladšími, postupne sa zapája do flirtovania s chlapcom, ktoré ju vytrhne z frustrácie. Hogg však veľmi rýchlo objasňuje, že Annin útek je iba dočasný. Film získal pozitívny ohlas kritiky, premiéru mal na festivale BFI London a získal cenu FIPRESCI.
THE PLEASURE OF BEING ROBBED (USA) • JOSHUA SAFDIE • 2008
Joshua Safdie, ešte bez brata, buduje spolu so scenáristkou a predstaviteľkou hlavnej postavy Eleonore Hendricksovou príbeh osamelej kleptomanky. Eleonore sa potuluje špinavými ulicami New Yorku, hľadá, hľadá aj seba a hľadá všade. I v taškách cudzincov. Kradne nenútene, ľahostajne, od hrozna až po auto. Tento film odporúčam hlavne ľuďom, čo sa boja autoškoly (haha, spolu to zvládneme). Vďaka situačným absurdnostiam na odvrátenej strane zákona, ktoré sú príznačné v neskoršej tvorbe bratov Safdieovcov, sa portrét samoty nestáva neznesiteľným. Eskapistické dejové vyústenie nejdem spoilovať, malý veľký film, počas ktorého sa mi nedalo nemyslieť na snímky ako Wanda či Vagabond. Love them all! Film mal premiéru v sekcii Emerging Visions na SXSW a dostal sa do sekcie Directors’ Fortnight v Cannes.