Tlačová správa, 19. júl 2022
Film Apokalypsa (1979) režiséra Francisa Forda Coppolu patrí k najvýznamnejším vojnovým filmom. Exkluzívne len v bratislavskom Kine Lumière sa počas troch dní premietne jeho digitálne reštaurovaná verzia Apokalypsa: Final Cut v novom trojhodinovom zostrihu v 4K rozlíšení, ktorý vznikol pod dohľadom režiséra pri príležitosti 40. výročia premiéry filmu v roku 2019. Projekciu v piatok 22. júla o 19.00 hod. v cykle Reštaurovaná klasika lektorsky uvedie filmový teoretik Martin Ciel, premietať sa bude aj 25. a 26. júla.
„V oblasti dobrodružného filmu sa vyprofiloval pomerne skoro žáner vojnového filmu. Tento žáner sa rozvíjal v dvoch hlavných líniách, na jednej strane ide o psychologický, často komorný vojnový film riešiaci nejaký morálny či existenciálny problém, a na druhej strane ide o vojnový veľkofilm, často spektakulárny a produkčne náročný, zobrazujúci široké plátno akčných bitiek a strategických operácií. V roku 1979 dokončil Francis Ford Coppola film Apokalypsa, ktorý tieto línie navzájom prepája a vznikol tak otec i matka všetkých vojnových filmov, ku ktorému sa či už chtiac, alebo nechtiac dnešní režiséri daného žánru musia vymedzovať,“ opisuje Coppolovu drámu filmový teoretik Martin Ciel, ktorý sa venuje aj charakteristikám žánrového filmu.
Hlavným hrdinom filmu Apokalypsa je kapitán Willard, ktorý si počas služby vo Vietname získal povesť vynikajúceho vojaka. Poveria ho preto dôležitou misiou – nájsť a zlikvidovať plukovníka Kurtza, ktorý dezertoval a vedie svoju súkromnú vojnu proti všetkým. Cestou proti prúdu Mekongu spoznáva Willard najpodivnejšie a najstrašnejšie aspekty vojnového pekla. Coppola vo filme vychádza v základných rysoch z románu Josepha Conrada Srdce temnoty a využil tiež reportáže z Vietnamu od vojnového korešpondenta Michaela Herra.
„Apokalypsa je skutočným veľdielom, literárne inšpirovaná výborným románom Josepha Conrada, ale aj Danteho opisom kruhov Pekla. Coppola spojil intelektuálnu úvahu o funkcii moci a o jej fascinácii s analýzou existencie a správania sa indivíduí vo výnimočnej, nenormálnej situácii. A vyjadril to autenticky pomocou výrazových prostriedkov príznačných pre veľkofilm. Podarilo sa mu vyladiť psychologický rozmer a vybalansovať ho na hrane dych berúcich masívnych vrtuľníkových útokov a obaliť to celé vôňou napalmu, ktorá je najlepšia zrána,“ hovorí Ciel.
Coppolov film nie je ani vojnovým, ani protivojnovým. Nepýta sa, prečo Američania bojovali vo Vietname, ale sústreďuje sa na samotné vojnové dianie. Divákovi chce sprostredkovať zmyslovú skúsenosť vojny. Po jeho premiére na MFF Cannes ho Coppola zhodnotil slovami, že „môj film nie je o Vietname, môj film je Vietnam.“ Podľa Ciela „ako svoju kinematografickú inšpiráciu Coppola označil film Aguirre, hnev Boží (1972) režiséra Wernera Herzoga o bojoch conquistadorov v južnej Amerike a jeden z jeho najobľúbenejších filmov je Popol a diamant (1958) Andrzeja Wajdu o odboji v Poľsku“.
Film Apokalypsa sa začal pripravovať už na konci 60. rokov, keď vznikli prvé verzie scenára, nakrúcanie však z technických i ekonomických dôvodov začalo až začiatkom roka 1976. Film mal premiéru v roku 1979 a svojou otvorenosťou v zobrazení vojnového zla podnietil vznik ďalších (proti)vojnových filmov, ktoré sa k vojne vo Vietname stavali kriticky. Film získal Zlatú palmu na MFF Cannes (ex aequo s filmom Plechový bubienok (1979) Volkera Schlöndorffa) a z ôsmich nominácií na Oscara má sošky za kameru a zvuk. Herecky v ňom excelujú Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall, Dennis Hopper či Harrison Ford.