Pretože kamenné kiná zostávajú zatvorené aj vo februári, pravidelný výber filmových premiér je opäť zameraný výlučne na digitálny priestor. Vo virtuálnej kinosále Kina doma budete môcť vďaka Art Film Festu vidieť zaujímavú dvojicu hraných snímok, ktoré boli uvedené vo festivalovom programe v roku 2019. V piatok 5. februára sprístupnia režijný, scenáristický a strihačský debut hongkongskej filmárky Oliver Siu Kuen Chan Stále človek (Still Human, 2018) a v sobotu 6. februára islandskú drámu o experimentovaní s drogami Nechaj ma padnúť (Let Me Fall,
r. Baldvin Zophoníasson, 2018). Napriek prebiehajúcej pandémii je ponuka nových titulov na VOD platformách rozsiahla, pričom Netflix značne zatieňuje ostatné spoločnosti svojím okatým produkčným monopolom. Žiaľ, v zozname februárových filmových noviniek prakticky absentujú arthousové a experimentálne snímky, či aspoň také, ktoré nezapáchajú Hollywoodom, sú formálne a naratívne nekonvenčné alebo sa výraznejšie odchyľujú od mainstreamu. Zhodou okolností v aktuálnom pokračovaní seriálu kinotipy prevažujú životopisné drámy o rôznych formách systémového zlyhania či nebezpečných prejavoch nespravodlivosti, útlaku a nerovnosti, ale aj o nesmiernom odhodlaní a vytrvalom boji za kultivovanie spoločnosti a dodržiavanie ľudských práv.
Josep (r. Aurel)
Francúzsko, Belgicko, Španielsko, 2020, animovaný, 80 min, MUBI
Február 1939. Španielski republikáni utekajú pred Frankovou diktatúrou do Francúzska. Vtedajšia vláda tu postavila koncentračné tábory pre utečencov, kde majú sotva prístup k hygiene, vode a jedlu. V jednom
z týchto táborov, oddelených ostnatým drôtom, vzniká nepravdepodobné priateľstvo medzi dvomi mužmi. Jedným z nich je strážca, druhým ilustrátor Josep Bartoli (Barcelona 1910 – New York 1995) bojujúci proti Francovmu režimu. Oceňovaný francúzsky karikaturista vystupujúci pod umeleckým menom Aurel (Aurélien Froment) pracuje vo svojom celovečernom debute s minimalistickou animáciou pripomínajúcou Bartoliho charakteristický štýl. Portrét katalánskeho umelca prináša devastujúce obhliadnutie sa za históriou, biedou a utrpením utláčaného španielskeho ľudu v čase totality, avšak spracúvaná téma je stále nadmieru aktuálna, keďže v súčasnosti tvoria utečenci historicky rekordné jedno percento svetovej populácie.
Citadel (r. John Smith)
Veľká Británia, 2020, dokumentárny, experimentálny, krátkometrážny,
16 min, MUBI
Citadel režiséra Johna Smitha kombinuje krátke úryvky z prejavov britského premiéra Borisa Johnsona týkajúce sa pandémie koronavírusu s pohľadmi na panorámu Londýna, ktoré autor nakrúcal zo svojho okna počas lockdownu. Typicky rázna, hravá a subverzívna mestská symfónia je urgentným filmom éry Covid, vytvoreným v ústraní a reagujúcim na vládnuci chaos kriticky, ale s vtipom a empatiou.
Judas and the Black Messiah (r. Shaka King)
USA, 2021, dráma, životopisný, historický, 126 min, HBO Max (12. február)
Rezonujúca politická dráma Shaku Kinga Judas and the Black Messiah rozpráva o jednej z najväčších tragédií hnutia Black Panther. Dvadsaťjedenročného aktivistu a predsedu illinoiskej strany revolučného hnutia za občianske práva Black Panther Freda Hamptona (Daniel Kaluuya) na konci 60. rokov minulého storočia zastrelili počas razie FBI, po tom, čo ho zradil jeho spolupracovník a informátor FBI William O’Neal (LaKeith Stanfield). Dnes, o viac než polstoročie neskôr, je Hamptonovo trvalé dedičstvo v súvislosti so spoločensko-politickým kontextom rovnako naliehavé. Enormný problém rasovej neznášanlivosti donedávna zvýrazňovala aj nenávistná politika bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorá v oblasti ľudských práv zlyhávala na mnohých úrovniach. Po premiére snímky Judas and the Black Messiah na tohtoročnom festivale Sundance oceňovali kritici, okrem iných predností filmu, najmä herecké výkony hlavných predstaviteľov.
I Care a Lot (r. J Blakeson)
Veľká Británia, 2020, kriminálny, dráma, triler, 118 min, Netflix (19. február)
Profesionálna zákonná zástupkyňa Marla Grayson (Rosamund Pike) sa nenechá odradiť etickými zásadami, pokiaľ môže od svojich starnúcich klientov získať pár dolárov navyše. Kvôli profitu zneužíva svoje postavenie a spolupracuje so sieťou podobne zmýšľajúcich lekárov a manažérov domovov dôchodcov. Jej plány však naruší stretnutie s mafiánskym podnikateľom Romanom Lunyovom (Peter Dinklage). Sociopatická hlavná ženská postava stelesňuje v snímke akúsi satirickú enkapsuláciu amerického kapitalizmu. I Care a Lot odporúčam najmä fanúšikom a fanúšičkám napínavých trilerov plných zvratov, ako napr. Gone Girl Davida Finchera (2014), a všetkým tým, ktorých jednoducho zaujali príťažliví antihrdinovia. Znepokojujúce dramatické pasáže filmu tvorcovia navyše efektívne vybalansovali žánrovými prvkami čiernej komédie.
The United States vs. Billie Holiday (r. Lee Daniels)
USA, 2021, životopisný, dráma, hudobný, 87 min, Hulu (26. február)
V životopisnej snímke o legendárnej jazzovej speváčke Billie Holiday (Andra Day) sa americký režisér Lee Daniels zameral viac na jej aktivity v hnutí za občianske práva v 30. a 40. rokoch minulého storočia ako na jej spevácku kariéru. Autor otvára tému rasovej nerovnosti prostredníctvom súdneho procesu, počas ktorého federálna vláda prenasledovala Holidayovú za užívanie drog. Chceli však najmä dosiahnuť, aby sa prestala angažovať a spievať svoju kontroverznú baladu o lynčovaní černochov Strange Fruit. Film The United States vs. Billie Holiday je inšpirovaný knihou Johanna Harisa Chasing the Scream: The First and Last Days of the War on Drugs.