Aprílové kinotipy sa opäť sústredia na filmové
novinky uverejnené na VOD platformách. V aktuálnom výbere nájdete okrem
celovečerných titulov aj rôzne tematizované a autorsky koncipované
krátkometrážne snímky. Pripomínajú poslednú veľkolepú filmovú avantgardu 20.
storočia, práva etnických minorít a transrodových ľudí, problematiku migrácie,
ale tiež bizarný tanečný mor, ktorý vypukol na začiatku 16. storočia. Sú halucinačné,
snové, hypnotické, surrealistické, oddramatizované aj dramatické, pacifistické
i násilnícke, westernové a ekologické. A keďže sa v týždni od 12. do
18. apríla uskutoční Crème
de la Crème, v online priestore si môžete pozrieť
aj ďalšie festivalové filmy z Francúzska, napríklad svojrázny
fantazijno-mysteriózny debut dvojčiat Boukhermovcov Teddy.
Los Conductos (r. Camilo Restrepo)
Francúzsko, Kolumbia, Brazília, 2020, dráma, 70 min, MUBI
Kolumbijský režisér Camilo Restrepo získal minulý rok po niekoľkých úspešných krátkometrážnych filmoch Cenu GWFF za najlepší debut na Berlinale. Hlavný protagonista jeho snímky Los Conductos Pinky (Luis Felipe Lozano) je na úteku po tom, čo sa vyslobodil zo zovretia náboženskej sekty. Nájde si miesto, kde squatuje, no zmätený vlastnou vierou, začína všetko spochybňovať. Aj keď sa snaží opäť získať kontrolu nad svojím životom, prenasledujú ho násilné spomienky. Tento mystický nočný punkový western, implikujúci juhoamerického ducha, predstavuje halucinačný zostup do katakomb vzťahu Kolumbie k násiliu: Los Conductos svoj hnev neskrýva, ale premieňa ho na viscerálne kino.
Digger (r. Georgis Grigorakis)
Grécko, Francúzsko, 2020, dráma, 101 min, MUBI
Celovečerný debut gréckeho režiséra Georgisa Grigorakisa Digger súťažil na Berlinale o rovnaké ocenenie ako Los Conductos Camila Restrepa. Farmár (Vangelis Mourikis) žijúci v horskom lese už roky bojuje s priemyselnými spoločnosťami, ktoré narúšajú miestnu flóru a ohrozujú jeho majetok. Keď sa jeho syn (Argyris Pandazaras) vráti po dvadsaťročnom odlúčení späť domov, stávajú sa z nich nepriatelia. Rodinné napätie je v tomto tlmenom, ale silnom príbehu odporu, stupňované širšími mocenskými štruktúrami a obavami o životné prostredie. Nervóznu atmosféru dotvára v Grigorakisovom neo-westerne aj tiché prostredie bahnitých lesov severného Grécka.
Night in Paradise (r. Park Hoon-jung)
Južná Kórea, 2021, kriminálny, triler, 131 min, Netflix (9. apríl)
Gangster Tae-Gu (Eom Tae-goo) sa po rodinnej tragédii stáva vyhnancom a rozhodne sa ukryť na ostrove Čedžu. Na farme obchodníka so zbraňami (Lee Ki-young) spoznáva jeho nevyliečiteľne chorú neter Jae-Yeon (Jeon Yeo-been). Keďže ich životy sú značne determinované smrťou, prebúdzajú sa medzi nimi vzájomné sympatie. Night in Paradise juhokórejského režiséra a scenáristu Park Hoon-junga kolíše medzi meditačnými úvahami o smrti a akčnými kriminálnymi akciami. Jeho autorská vízia tiež prudko kontrastuje s predstavami o najväčšom juhokórejskom ostrove ako obľúbenej dovolenkovej destinácii. Práve táto dualita je fundamentálna, pretože film tak nepredstavuje ani typický kriminálny príbeh, ani emotívnu melodrámu. Predpokladám teda, že tvorcovia majú ambíciu zaujať širšie publikum, či sa im to však podarí je otázne.
Trojicu celovečerných titulov dopĺňajú štyri formálne i naratívne pútavé krátkometrážne snímky dostupné na MUBI či HBO GO.
What Is a Woman? (r. Marin Håskjold)
Nórsko, 2020, krátkometrážny, dráma, 14 min, HBO GO
Po príchode transrodovej ženy (Mina Alette Høvik) do dámskej šatne sa rozpúta vášnivá debata. Na jednej strane barikády sú tí, ktorí tvrdia, že sa ako žena musíte narodiť, iní oponujú, že sa ňou môžete stať. Diskusia sa vyostruje, pretože do nej vstupuje stále viac ľudí a každý má iný pohľad na to, čo znamená byť ženou.
Strasbourg 1518 (r. Jonathan Glazer)
Veľká Británia, 2020, krátkometrážny, hudobný, 10 min, MUBI
Desaťminútový performatívny kraťas Jonathana Glazera Strasbourg 1518 vznikol počas pandemického lockdownu a je inšpirovaný tzv. tanečným morom. Štrasburg v júli 1518 zachvátila nevysvetliteľná mánia. To, čo sa v letných horúčavách javilo ako neškodný tanec niekoľkých ľudí, čoskoro prerástlo do epidémie, ktorá na tri mesiace ochromila mesto. Stovky ľudí boli totiž z neznámych príčin nútené nekontrolovateľne tancovať. Strasbourg 1518 prepojil niektorých z najväčších tanečníkov a tanečníčok súčasnosti a ich choreografie sprevádza hypnotizujúci zvukový dizajn Micy Leviovej. Snímka britského autora reflektuje nepokojnú povahu modernej doby a otvára otázku osamelosti.
Shangri-La (r. Isabel Sandoval)
USA, 2021, krátkometrážny, dráma, 10 min, MUBI
Pre niektorých prisťahovalcov predstavovala Amerika sľúbené Šangri-La, no jej realita sa v devätnástom a začiatkom dvadsiateho storočia ukázala celkom iná. Isabel Sandoval, skúmajúca vášeň v časoch intolerancie, sa zameriava práve na túto historickú etapu. Filipínska režisérka svojím intímnym portrétom o skúsenostiach ázijskej imigrantky cestuje spať v čase do obdobia veľkej hospodárskej krízy v Kalifornii. Shangri-La, zameraný na svedectvo samotnej autorky – prisťahovalkyne a transrodovej ženy, predstavuje snovo halucinačný svet zbavený fanatizmu a predsudkov.
Stump the Guesser (r. Evan Johnson, Galen Johnson, Guy Maddin)
Kanada, 2020, krátkometrážny, komédia, fantazijný, 19 min, MUBI
Muž (Adam Brooks) pracujúci na výstavisku uhádne za poplatok čokoľvek. Po tom, čo jeho triky prestanú fungovať, sa zamiluje do svojej sestry (Stephanie Berrington), o ktorej bol presvedčený, že je nezvestná.
A pretože si ju chce čím skôr vziať za manželku, pokúša sa vedecky vyvrátiť teóriu dedičnosti. Kanadskí tvorcovia Guy Maddin a bratia Johnsonovci pracujú v tejto radostnej karnevalovej alegórii, či snovej óde na sovietsky nemý film, s množstvom surrealistických prvkov. Okázalý príbeh takmer dvadsaťminútovej snímky dotvára výrazná výtvarná štylizácia, úzko naviazaná na montážnu skladbu a oscilujúca medzi monochromatickým režimom a výbušne neónovou estetikou. Stump the Guesser bol uvedený na viacerých filmových festivaloch po celom svete a na poslednom ročníku Berlinale súťažil o Zlatého medveďa za krátkometrážny film.[1]
[1] V článku sú použité tiež vlastné preklady oficiálnych anotácií k filmom a ich parafrázy.